Singelkonferransen
Meld deg inn i SingelSammen!
Livsstilsmagasinet for single menn og kvinner
Tirsdag 30. September 2014
Bokmerk singelnett.no
Søk på Singelnett 
Samlivsbrudd :
Kjærlighetssorg - den farlige sorgen

Noen vil ikke lenger være sammen med deg. Du visste ikke, eller ville ikke vite, hva som var i ferd med å skje. Med ett må du finne veien videre alene. Og du vet ikke om du vil klare det... Lær hvordan du kommer deg gjennom den farlige sorgen.

Kari Reine
Publisert: 05.02.13 - post@singelnett.no

Share |

Kjærlighetssorg handler om å bli avvist. Å føle seg avvist er noe av det mest sårbare vi kan oppleve. 

Nærheten og intimiteten i et kjærlighetsforhold gir oss styrke og god selvfølelse. Vi føler at vi tilhører noen, er en av flokken. Når dette blir tatt bort mot vår vilje, kommer tanken på at man ikke orker å leve videre. Vi tror ikke at vi kan klare oss uten akkurat DEN personen.

En følelse av meningsløshet
Det er også noe forvirrende når et forhold tar slutt uten at man ville det selv. Når følelsene hos partneren slukner, uten at man selv har det sånn, kan det være vanskelig å forstå hva som skjer. Dette kan rokke ved den vi er, og kan få oss til å tvile på oss selv. Da kommer også lett følelsen av det meningsløse; - for vi kan jo ikke være noe annet enn det vi er!

Når du har omsorg for barn, så har du også har et ansvar som gjør det vanskelig å bare synke ned i sorgen og bli der. Du sitter igjen alene, men bare må gjøre noe for å komme deg på beina igjen!

Samlivsbrudd gir uføre menn
NOVA, (Norsk institutt for forskning om oppvekst, velferd og aldring) kom for noen år siden med en rapport om samlivsbrudd. Der hevdes det at skilsmissestatistikken kan forklare opptil 30 prosent av økningen i antall uføretrygdede menn i Norge.

Men forskerne vil ikke bare legge skylden på krisen som skilsmisse eller kjærlighetssorg utløser. De mener også at det å leve alene over tid øker risikoen for å bli syk og uføretrygdet. Uten noen til å holde oss i ørene er det rett og slett lettere å skli ut i dårligere vaner i kosthold og livsstil. I tillegg mangler enslige den daglige støtte som blant annet kan forebygge stress i arbeidslivet.

Kan ende med døden
Den amerikanske professoren Robert Ader ved University of Rochester sier til nettmagasinet WebMD at det ikke er sjeldent at tapet av en ektefelle eller kjæreste kan føre til belastning og endringer i immunforsvaret. Professor Alex Gardner, psykiater i Glasgow, er enig i at leger bør vite at kjærlighetssorg er en mulig diagnose. Han mener at kjærlighetssorg kan lede til ekstrem psykisk utmattelse, og i alvorlige tilfeller føre til at noen vil forsøke å ta sitt eget liv.

Aspekter av tvangslidelser kan også finnes hos personer som lider av kjærlighetssorg, som «dype tanker» og konstant sjekking av e-post og tekstmeldinger.

I de verste tilfellene kan kjærlighetssorg ende med døden, ifølge en rapport publisert i den britiske psykologorganisasjonens tidsskrift The Psychologist magazine. Psykolog og forfatter av studien Frank Tallis sier at de fleste psykologer sjelden får henvisninger fra leger som nevner kjærlighetssorg, men at grundigere undersøkelser viser at kjærlighetssorg ofte er det underliggende problemet. Han forteller videre at mange mennesker ikke klarer å takle intensiteten forbundet med kjærlighet, eller ikke å få kjærligheten gjengjeldt.

Bitterhet avler vold
Forsker Kari Moxness sier i boka ”Skånsomme skilsmisser” at det å bli forlatt gjør noe med en, og blir i stor grad bestemmende for hvordan en forholder seg til den andre etter en skilsmisse. Forlatte mennesker er ofte såret, bitre og sinte, og de gir gjerne eksen skylden for oppløsing av ekteskapet. Kvinner og menn blir like såret og sinte når de blir forlatt, men følelsene tar ulike veier for dem. Kvinner, som ofte blir forlatt fordi mannen har funnet en annen kvinne, tar det innover seg og mister selvtilliten. Menn retter derimot sinnet utover, og reagerer ofte med at det ikke er dem det er noe galt med; det er kvinnen, den tidligere ektefellen.

I en amerikansk undersøkelse fra 1995 av Arendell, kommer det frem at mer enn to av tre skilte menn holder sin tidligere ektefelle ansvarlig for hele situasjonen. Det er urovekkende, fordi etter en samlivsbruddsituasjon kan de sårete følelsene gi et sinne og et sterkt hat som går utover eksen i form av vold. Kari Moxness’ forskning viser at kvinner i sterkt økende grad utsettes for vold og trusler i en separasjonssituasjon, fordi menn kan bli utagerende når de føler seg forlatt.


 Syv råd til deg som har kjærlighetssorg

1. Sorg har ingen tidsbegrensning

Noen mennesker bruker lang tid på å komme over kjærlighetssorgen. Det skal være lov å ta den tiden du trenger til å bearbeide sorgen. Men har du ansvar for barn, kan du ikke tillate deg å synke ned i sorgen uten å sørge for at barna har det trygt.

2. Oppsøk hjelp
Er du lammet av sorg, slik at hverdagen ikke fungerer, og du ikke klarer å følge opp nødvendige forpliktelser i forhold til arbeid og barn, så ta kontakt med lege og be om en henvisning til psykolog/psykiater. Om sorgen går over til å bli depresjon, så trenger du mer hjelp enn det du klarer selv. Også familievernkontor, og mekler kan brukes for å dempe vanskelige konflikter mellom eksen og deg selv.


3. Behold de gode vanene
Når du sørger, kan det være fristende å gi blaffen i de daglige rutinene. Men det er ikke så lurt å slå seg til ro med whiskyglasset og formiddags-tv for lenge. Om du glemmer å spise og drikke skikkelig, trene og sove, kan det på sikt få konsekvenser for helsen din. Kjærlighetssorgen blir ikke noe bedre, om du i tillegg blir syk. Daglige rutiner er med på å gi dagene verdi og gir deg en pause fra de vonde tankene. Sett inn automatgiret og gjennomfør rutinearbeidet, selv om du har mest lyst til å ligge hjemme og gråte i puta. Når du lager deg slike avbrekk så holder du fast i hverdagen og gir deg selv positive opplevelser som blir viktige byggesteiner på veien videre.

4. Gi utrykk for følelsene
Vi mennesker har mange forskjellige måter å utrykke følelsene våre på. Selv om forskjellene er store fra person til person er det også typiske forskjeller på hvordan kvinner og menn reagerer. Kvinner har generelt et større behov for å snakke om følelsene sine og ha kontakt med andre mennesker. Menn vil derimot oftere avreagere med fysisk aktivitet, og er ikke alltid like glade i å dele tankene sine med andre.

4. Gi utrykk for følelsene
Vi mennesker har mange forskjellige måter å utrykke følelsene våre på. Selv om forskjellene er store fra person til person er det også typiske forskjeller på hvordan kvinner og menn reagerer. Kvinner har generelt et større behov for å snakke om følelsene sine og ha kontakt med andre mennesker. Menn vil derimot oftere avreagere med fysisk aktivitet, og er ikke alltid like glade i å dele tankene sine med andre.

5. Klor deg fast i nettverket ditt
Det er veldig viktig at du ikke trekker deg tilbake fra venner og bekjente, og glir inn i ensomhet. Hold fast ved de du har rundt deg og oppsøk dem, selv om du føler deg knust. Vennene kan ikke ordne opp alt for deg, men de kan lytte og gi deg inspirasjon til å komme videre. Oppsøk nye mennesker, og skaff deg gjerne flere venner. Møt opp på sammenkomster, selv om du må på do og grine av og til. På sikt vil dette hjelpe deg å føre tilværelsen din videre på en god måte. Det er viktig både for deg selv og ev barn at du ikke ender opp i ensomhet.


6. Styrk selvfølelsen
Prøv å være din egen hjelper ved å gjøre det du vet er bra for deg selv, og på den måten tvinge deg ut av situasjonen. Det vil styrke din egen selvfølelse, ved at du klarer å gjennomføre dette, til tross for at du egentlig ikke orket.

7. Ikke ta dramatiske valg!
Mange ønsker å snu opp ned på livet i en bruddsituasjon: Flytte langt bort, bryte over tvert, osv. Om du ønsker å endre livet radikalt, så bør dette være på grunnlag av et ønske om et bedre liv, IKKE som flukt fra en vanskelig situasjon. Du bør velge deg TIL noe, og ikke FRA noe. Legg gjerne planer, men vent til du har funnet tilbake til deg selv etter sorgen, og se om planene fremdeles er like aktuelle. Husk at du bærer med deg det du har, uansett hvor du flykter.

MEN ta gjerne en ferie eller annet som er mulig innenfor din hverdag/arbeid/familie. Brekk gjerne opp hverdagen, men ikke forkast det du har.

Kilder: Mozon.no, VG Nett, AFP. Avisenes Nyhetsbyrå, Kari Moxness bok ”Skånsomme skilsmisser”, og egne livserfaringer..

Kommentarer : 0

Din kommentar til denne artikkelen
Tittel*
Kommentartekst*
Ditt navn*
E-post adresse (Ikke synlig, kun verifisering)*
Send meg email ved svar..